Etiketter

fredag 16. oktober 2015

Prosessmodellen

2.   Hva er og forklar de ulike leddene i prosessmodellen.     
Prosessmodellen er en av to typer kommunikasjonsmodeller, men prosessmodellen fokuserer mer på overføringen av et budskap. Prosessmodellen er slik:
Sender -> Koding -> Budskap/Kanal -> Avkoding -> Mottaker

For å kunne prosessmodellen så må man stille en rekke spørsmål til seg selv:
Sender: Hvem vil få budskapet?
Budskap: Hva sier det?
Medium: I hvilken kanal?
Mottaker: Hvem? Hvilken målgruppe skal det tilpasses til?
Funksjon: Med hvilken effekt?

3.  Hva er en målgruppe?
En målgruppe er en gruppe mennesker som ditt budskap er rettet mot. F.eks. så er reklame om sminke ofte rettet mot jenter.


4.  Finn et eksempel på et budskap som er rettet mot en bestemt målgruppe.
Her er ett eksempel på et budskap som er rettet mot en bestemt målgruppe. Målgruppen for dette bildet er folk som har et dårlig syn. På bildet kan man se briller, og da tenker man selvfølgelig at det er for noen som har et dårlig syn. Bildet illustrerer også at man ser bedre bokstavene med briller enn uten briller. Senderen her er folkene som jobber i brillebutikker og øyenleger som vil hjelpe folk som har et dårlig syn, med å finne de rette brillene til dem. Bildet er ifra en nettside som anbefaler folk som har et dårlig syn til å gå til øyenlegen, så medium her er reklame for briller. Budskapet her er at hvis man har dårlig syn, så burde man bruke briller til å få bedre syn.     
4b. Hvordan oppfatter du budskapet? 
Jeg bruker briller selv, så jeg tenker at budskapet på reklamen er bra og nyttig
5a. I prosessmodellen brukes begrepet støy. Hva er definisjonen på "støy" i prosessmodellen?
Definisjonen på støy i denne anledningen, altså i prosessmodellen, betyr at budskapet ikke kommer fram til mottakeren.
5b. Gi eksempler på hvordan "støy" kan oppstå i de ulike leddene.
Støy kan oppstå i alle leddene. Senderen kan muligens ikke følge med eller er svært distrahert, budskapet er utydelig og ikke lett å forstå og mottakeren er muligens helt opptatt av noe helt annet. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar